Historik
Det kungliga slottets historia börjar troligen redan på 900-talet. Här följer en kortfattad historisk översikt från den tiden och fram till i dag.
900-talet
På den plats där Kungliga Slottet i Stockholm ligger i dag har man funnit spår av en borg. Platsen var viktig eftersom det var här den enda in- och utfarten till Mälaren fanns.
Man tror att det redan på 900-talet fanns en enkel träborg här. Denna borg byggdes sedan ut efter hand och fick namnet Tre Kronor.
1300–1500-talet
Under 1300-talet byggdes borgen ut till en större försvarsanläggning. Den bestod av en så kallad högborg med en stor förborg. Under 1300-, 1400- och början av 1500-talet togs borgen flera gånger över av olika härskare.
1500-talet
I mars 1520 tog den danske kungen Kristian II över borgen. Han var en grym kung som fick öknamnet ”Kristian Tyrann”. Många människor blev dödade på Stortorget i Stockholm i det som brukar kallas för Stockholms blodbad.
När Gustav Vasa senare blev kung byggdes borgen ut för att få ett ännu bättre försvar. Man byggde vallar runt borgen, byggde högre torn och satte in kanoner.
När Johan III var kung byggdes borgen ut ännu mer och blev ett praktfullt renässansslott. Kungen fick en egen våning – en kungsvåning. Man byggde bland annat också en ny slottskyrka och ett nytt badhus.
1600-talet
Sverige blev en stormakt under den här tiden, som också kallas för stormaktstiden.
Kung Gustav II Adolf ville ha ett modernt slott som passade för en stormakt. Slottet skulle byggas om ordentligt.
Arkitekten som ritade det nya slottet hette Nicodemus Tessin den yngre. Han utgick från hur fina byggnader såg ut i Frankrike, Italien och England.
Men i maj 1697 brann det i slottet. Elden startade på slottets vind. Ingen människa blev skadad men det blev stora skador på slottet.
Redan dagen efter branden bestämde man att slottet skulle byggas upp på nytt.
1700-talet
Det tog lång tid att bygga det nya slottet, för det var ont om pengar. Efter nästan 60 år var slottet klart. I december 1754 kunde kung Adolf Fredrik och drottning Lovisa Ulrika flytta in i slottet.
Under den här tiden flyttade också Sveriges riksdag och regering in i slottet. Även det Kungliga biblioteket fick lokaler inne i slottet.
1800–1900-talet
Under den här perioden flyttade regeringen, riksdagen och Kungliga biblioteket ut från slottet.
1981 flyttade även Kung Carl XVI Gustaf och Drottning Silvia. De valde att flytta till Drottningholms slott i stället.
Bilden ovan:
Kungliga slottet på 1700-talet.
Foto: Alexis Daflos

Modell av slottet så som man tror att det såg ut på 1300-talet. Foto: Alexis Daflos/ Kungl. Hovstaterna
Inför besöket
Upptäck appen 'Kungliga slotten' som guidar dig genom den kungliga historien, och även genom slottssalarna vid besöket.
Läs merKommande händelser
I källarvalven på Kungliga slottet förvaras rikets regalier. Här ses kronor för kungar, drottningar, prinsar och prinsessor – dyrbara kon...
BiljetterVar med och fira Kungens födelsedag på Kungliga slottet den 30 april. Traditionsenligt sker uppvaktningen på Yttre borggården med en hyll...
Läs merI slottets källare, bakom den fem meter tjocka försvarsmuren från 1300-talet, berättas slottets äldre historia. Följ med på en visning fö...
BiljetterUpptäck mer om Kungliga slottet
Representationsvåningarna på Kungliga slottet är samlingsnamnet för de magnifika paradvåningar som används vid Kungens och Drottningens r...
Läs merOrdenssalarna är en våning på Kungliga slottet som visar en permanent utställning om de kungliga ordnarna. Under frihetstiden var salarna...
Läs merI dunkla källarvalv på Kungliga slottet förvaras monarkins viktigaste symboler – Riksregalierna, som alla visar prov på fascinerande och ...
Läs merMuseum Tre Kronor är museet om slottets äldsta historia, från försvarsborg till renässansslottet som förstördes i en våldsam brand år 1697.
Läs merSlottsboden är en unik present- och souvenirbutik på Kungliga slottets yttre borggård med produkter som har anknytning till föremål i de ...
Läs merArtiklar och film
Den tänkande handen är en årligen återkommande stipendietävlingen för unga tecknare, vars nominerade bidrag visas i en vårutställning.
Läs merSommarsäsongen 2025 öppnar samtliga kungliga besöksmål! Besök historiska miljöer där kungligheter tillbringat många vår- och sommardagar....
Läs merÅrskortet är din nyckel till det kungliga kulturarvet. Besök tio kungliga slott – när du vill, hur många gånger du vill*. Guidade visning...
Läs mer