Historik

Gripsholms slotts historia börjar på 1300-talet Här följer en kort historisk översikt av slottets historia från den tiden och fram till 1800-talet.

1300-talet

Redan på 1300-talet fanns en borg där Gripsholms slott ligger i dag. Borgen byggdes av Bo Jonsson Grip. Han var så kallad riksdrots, alltså en hög kunglig tjänsteman. Det är efter honom som slottet har fått sitt namn.

1500-talet

Gripsholms slott började byggas 1537 av kung Gustav Vasa. Slottet användes för att försvara Sverige men var även bostad för kungen.

På 1500-talet satt flera kungligheter fängslade på Gripsholms slott. Först höll Erik XIV sin bror Johan och hans hustru Katarina Jagellonica fängslade här i fyra år. Två av deras barn, Isabella och Sigismund, föddes på Gripsholm. Sedan blev Johan kung (Johan III). Då låste han i stället in sin bror Erik, hans hustru Karin Månsdotter och deras barn. De satt fängslade här i två år.

1600-talet

En drottning har också varit fängslad på Gripsholm. Hon hette Maria Eleonora. Detta var på grund av att hon var i konflikt med Sveriges ledning och misstänkt för förräderi. En natt i juli 1640 lyckades drottningen rymma från Gripsholm till Danmark.

1700-talet

Under kung Gustav III:s tid på 1700-talet hade Gripsholms slott sin kanske mest glansfulla period. Kungen och hans gäster ägnade sig bland annat åt fest, dans, jakt, lekar och högläsning. Gustav III firade också jul på slottet. Möbler, kläder, personal och allt annat som behövdes för julfirandet flyttades då från slottet i Stockholm. För att transportera allt detta användes 95 hästar och 21 vagnar.

Gustav III var intresserad av teater och såg till att bygga en teater på Gripsholm. Först byggde han en liten i slottets torn. Senare byggde han en större teater, Palmstedts teater.

1800-talet

Efter Gustav III:s död var det slut på de glansfulla dagarna på Gripsholm.

På 1800-talet satt ännu en kung fängslad på slottet. Det var kung Gustav IV Adolf. Han låstes in på Gripsholm år 1809 efter att Sverige hade förlorat i kriget mot Ryssland.

Under slutet av 1800-talet gjorde man om flera av rummen efter den tidens mode. År 1889 bildades Gripsholmsföreningen. Föreningen förändrade slottet så att det skulle få tillbaka det utseende det hade på 1500-talet.

Bilden ovan:
Gripsholms slott på
1600-talet.
Foto: Kungliga biblioteket

Hertig Karls kammare

Hertig Karls kammare är ett praktfullt rum på Gripsholms slott. Rummet är berömt för att inredningen från 1500-talet är så välbevarad. Foto: Alexis Daflos/Kungligaslotten.se

Inför besöket

På Gripsholms slott kan du vandra på egen hand, men att följa med på en guidad visning gör besöket till en extra upplevelse.

Läs mer

Fängelsehålor, rustkammare, kanoner, ett uppstoppat lejon. Hundratals porträtt som följer dig med blicken i de vindlande gångarna... ta m...

Läs mer

Kommande händelser

Påsk på Gripsholm 29 mar – 1 apr

Påsken är barnens helg på Gripsholms slott. 'Riddarlekar och spektakel' är temat på familjevisningen, som tar oss med till Gustav III:s t...

Biljetter

Lunchföredraget på Gripsholms slott handlar om kyrkorna runt slottet. Ett pampigt sådant som står här en idag, men också om spåren efter ...

Biljetter

Redan som kronprins förde Jean Bernadotte med sig en förändringens vind – för att inte säga storm – genom ett stagnerat, demoraliserat oc...

Biljetter

Upptäck mer om Gripsholms slott

Gripsholms slott inrymmer fyra sekel av inredningar och konst. Slottet uppfördes på 1500-talet och utgjorde då en del av det nationella f...

Läs mer

På Gripsholms slott finns det äldsta nationella porträttgalleriet i världen – Svenska statens porträttsamling. Det hör även till de störs...

Läs mer

Butiken Kungliga Slottsboden på Gripsholms slott erbjuder ett brett utbud av produkter med anknytning till de Kungliga samlingarna. Kungl...

Läs mer

En promenad i den lummiga slottsparken är en vandring genom historien. Här har trädgårdarna avlöst varandra och i fruktträdgården odlas ä...

Läs mer

Naturreservatet Gripsholms hjorthage har sedan 1600-talet varit en betesmark som tillhört Gripsholms Kungsladugård.

Läs mer

Gripsholms slott har fått sitt namn efter en av den svenska medeltidens stora personligheter, Bo Jonsson Grip, som under senare hälften a...

Läs mer

Artiklar och film

I Hertig Karls kammare på Gripsholms slott har tiden stått stilla. Det är slottets enda helt bevarade rum från Vasatiden, och en av de äl...

Läs mer

Upptäck de kungliga parkerna! Här möts natur och kultur, historia och nutid. Parkerna är öppna året om, dygnet runt.

Läs mer

Besök Gripsholms slott hemifrån. Utforska Hertig Karls kammare, Konseljsalen och Gustav III:s teater i 360°. Glöm inte att se upp!

Läs mer